Wywiad z Pawłem Majem, CEO & Co-founder w Kastell
“Robotyzacja utrzymania czystości jest nieuniknionym kierunkiem w związku regularnie rosnącymi kosztami pracy pracowników. Robot ma redukować robocze godziny zaangażowania człowieka w proces utrzymania czystości dlatego w świecie rosnących kosztów i nacisków na optymalizację kosztową jest to teraźniejszość również w branży hotelowej. Robotyzacją interesują się teraz najwięksi gracze hotelowi na rynku. Coraz częściej rozmawiamy z klientami na temat robotyzacji procesu utrzymania czystości całych sieci hotelowych.
W praktyce robot redukuje do 90% czasu zaangażowania człowieka w odkurzanie korytarzy hotelowych. Ponadto popularne staje się pełnowymiarowe wykorzystanie człowieka w hotelowych lobby hotelowych, gdzie latem zastąpi człowieka regularnie odkurzającego piasek z plaży, a zimą poradzi sobie ze śniegiem i innymi mokrymi zabrudzeniami z obuwia. Dyrektorzy hoteli, z którymi się spotykamy z wykorzystaniem robota myślą o ograniczeniu konieczności zatrudniania dodatkowych zasobów w sezonach wzmożonego ruchu turystów. W dużych centrach konferencyjnych mówimy również o robotyzacji sprzątania sal konferencyjnych. Zastosowań jest wiele, a roboty są dziś wielofunkcyjne – zbierają luźne zabrudzenia, szorują i mopują różne powierzchnie posadzek oraz, odkurzają. Dzięki temu mogą pracować zarówno na korytarzach hotelowych jak również sprzątać lobby w jednym cyklu sprzątania.
Obserwujemy również zjawisko braku dostępności na rynku wykwalifikowanego personelu sprzątającego, szczególnie w regionach Polski gdzie rodzimi pracownicy utrzymania czystości zasilają kraje sąsiedzkie płacące wynagrodzenia w EURO. Robot jest wówczas skuteczną alternatywą za pracownika.”
2. Jakie przeszkody napotykają hotele najczęściej w drodze do robotyzacji procesu utrzymania czystości?
“Robotyzacja jest ważnym elementem transformacji cyfrowej całej organizacji. Wymaga zaangażowania zarządu hotelu, dyrektora zarządzającego, ale także każdego pojedynczego pracownika utrzymania czystości. Największym wyzwaniem okazuje się często czynnik ludzki i komunikacji w zespołach.
Pracownicy fizyczni często boją się pracować z robotem zakładając, że mogą go uszkodzić, czy odmawiają współpracy w przekonaniu, że robot odbiera im miejsca pracy. W takiej sytuacji kluczowa jest komunikacja Liderów branży hotelowej ze swoim personelem. W zależności od celu biznesowego hotelu robot może zastąpić człowieka w odkurzaniu korytarzy, myciu lobby i na wielu innych obszarach, ale nigdy nie zastąpi człowieka w 100%. Człowiek jest potrzebny aby współpracować z robotem, a uwolnione robocze godziny na pracy robota są często przekierowane na wykonanie innych czynności utrzymania czystości w hotelu. Stajemy tu przed wyzwaniem celów dla robotyzacji – często jest to rzeczywiście redukcja kosztów, natomiast spotykamy się również z problemami braków kadrowych czy potrzebą podniesienia jakości sprzątania dla lepszych doświadczeń gości hotelowych. W każdym z przypadków robot spełni swoje zadanie.
W Kastell rozumiemy jak ważne jest szkolenie pracowników dedykowanych do pracy z robotem, aby byli oni ambasadorami transformacji cyfrowej utrzymania czystości w hotelu. Przy każdym wdrożeniu robimy pracownikom hotelu dedykowane, certyfikowane szkolenie oraz jesteśmy dostępni pod telefonem w razie potrzeby wsparcia z naszej strony.”
3.W których hotelach Pana zdaniem robotyzacja ma największy sens biznesowy?
“Robotyzacja jest najbardziej uzasadniona finansowo w hotelach o dużych powierzchniach na korytarzach, lobby, czy sale konferencyjne. Wykorzystujemy wówczas efekt skali, a optymalizacja kosztowa jest wówczas bardziej wymierna. W praktyce należy jednak pamiętać, że roboty hotelowe są zdecydowanie tańsze w kosztach operacyjnych w przeliczeniu na miesiąc niż etatowy pracownik. Robot Kastell wersji leasingu na 4 lata to średnia wartość dzienna 1,5 rbh pracownika – jeśli zastąpi człowieka na 2 godziny dziennie to już wychodzimy na plus.”
4. Klienci hoteli są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Marki rywalizują o ich uwagę dbałością o środowisko naturalne. Czy robotyzacja sprzątania w hotelu jest działaniem proekologicznym?
“Roboty Kastell zdecydowanie wspierają działania firm w obszarze ochrony środowiska i ESG – przede wszystkim redukują zużycie wody i energii w procesie utrzymania czystości.
Robotyzacja zdecydowanie jest dla hoteli, które w komunikacji do konsumentów stawiają na ekologię.
Robot autonomiczny Kastell dedykowany dla hoteli zużywa 10 l wody na 1000m2 posprzątanej powierzchni (mopowanie) pracując na maksymalnych parametrach. Tym samym redukuje zużycie środków czystości współpracujących z robotem (100 ml na 1000m2 umytej powierzchni), a co za tym idzie redukuje odpad plastikowych opakowań z procesu utrzymania czystości. Automatyzacja i wyraźna redukcja roboczych godzin z procesu utrzymania czystości sprzyja bardziej ekonomicznemu podejściu do zarządzania procesem utrzymania czystości przy jednoczesnym podniesieniu jakości sprzątania.”
Czy robot sprawdzi się w Twoim hotelu? Umów się na bezpłatny pokaz